Allmänna villkor
Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller för köp av varor på www.tygerochtextil.se. Webbplatsen ägs av G&M Textiles ApS, organisationsnummer 41584734, adress: Oktobervej 51C, 8210 Aarhus V, Danmark, telefon: +45 70 60 59 52, e-postadress: info@tygerochtextil.se.
Avtalen ingås på svenska.
1. Betalning och leverans
Vi accepterar betalning med Swish, Klarna, VISA, VISA Electron och MasterCard.
Beloppet dras först när varan är packad och klar för leverans. Detta gäller även om varan mot förmodan är försenad. Se avsnittet "Ångerrätt" för information om avbeställning och återbetalning.
1.1. Reservation av belopp
Vid betalning med internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart. Pengarna reserveras på ditt kort eller konto tills:
- Vi drar beloppet när vi skickar varan, eller
- pengarna frigörs enligt avtal med din kortutgivare.
Standardtiden för reservation av belopp på ditt kort är 7 dagar.
Priserna anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer på priset och fraktalternativ väljs i slutet av beställningsprocessen. Vi levererar din beställning inom 2–4 arbetsdagar efter köp, förutom för tyger och textilier där leveranstiden är 4–8 arbetsdagar.
2. Ångerrätt
Som konsument har du rätt att ångra ett köp utan att ange skäl inom 14 dagar. Om du har köpt flera varor i en beställning kan du välja att ångra köpet av en eller flera varor. Se information om återbetalning av leveranskostnader vid ångrat köp nedan.
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller en person som du har angett (dock inte transportören) tar varan i fysisk besittning.
Om du har beställt flera varor i en order och vi inte kan leverera varorna samtidigt, börjar ångerfristen från den dag du eller en person som du har angett (dock inte transportören) tar den sista varan i fysisk besittning.
Om ångerfristen löper ut på en helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton förlängs fristen till nästa vardag.
2.1. Så här utnyttjar du ångerrätten
Du ångrar ditt köp genom att meddela oss att du vill ångra köpet. Du kan till exempel skicka ett brev eller ett e-postmeddelande där du informerar oss om ditt beslut att ångra köpet till G&M Textiles ApS, adress: Oktobervej 51C, 8210 Aarhus V, Danmark, telefon: +45 70 60 59 52, e-post: info@tygerochtextil.se. Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan eller genom att låta bli att hämta ut den utan att samtidigt meddela oss om ångrat köp.
Ångerfristen är uppfylld om du skickar ditt meddelande om att du ångrar köpet innan ångerfristen har löpt ut.
Du kan också använda standardformuläret för ångerrätt som finns längst ner i dessa villkor.
2.2. Undantag från ångerrätten
Följande typer av avtal kan inte ångras:
- Leverans av varor som har tillverkats enligt dina specifikationer eller har en tydlig personlig prägel.
2.3. Retur av varan och returkostnader
Om du ångrar ditt köp ska du skicka tillbaka varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat oss om ditt beslut att ångra köpet. Fristen är uppfylld om du returnerar varan innan de 14 dagarna har löpt ut. Varor kan inte skickas mot postförskott eller utan leverans. Du ansvarar själv för returkostnaden. För varor som metervaror, garn, mönster, mindre sybehör och hobbyartiklar kan returkostnaden uppgå till cirka 100 SEK, beroende på paketets storlek och vikt.
2.4. Återbetalning vid ångrat köp
När du ångrar ditt köp återbetalar vi alla betalningar vi mottagit från dig, inklusive eventuella leveranskostnader. Detta gäller dock inte i följande fall: Om du har köpt flera varor i en order och endast ångrar en del av köpet återbetalar vi inte leveranskostnaderna. Om du har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen vi erbjuder återbetalar vi inte mellanskillnaden. Vi genomför återbetalningen utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det datum då vi mottagit ditt meddelande om ångrat köp. Vi kan dock hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur eller tills du har skickat in bevis på att varan har returnerats.
Vi genomför återbetalningen med samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har kommit överens med oss om något annat. Under alla omständigheter medför återbetalningen inga extra avgifter för dig.
3. Undersökning av varan och förpackning
Du är endast ansvarig för eventuell minskning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion.
Du får normalt undersöka varan på samma sätt som man kan göra i en fysisk butik, men du får inte ta den i bruk. Om du har använt varan på ett sätt som inte är tillåtet eller möjligt i en butik och vi inte kan sälja den igen eller inte kan sälja den till fullpris, kan vi komma att dra av värdeminskningen från det belopp som ska återbetalas. Om varan inte längre har något kommersiellt värde återbetalar vi inte köpesumman.
Om varan levereras till dig i en förpackning bör du returnera varan i originalförpackningen. Se till att varan är ordentligt förpackad vid retur. Du bär risken för
4. Reklamation – om det är fel på varan
Som konsument har du enligt den svenska konsumentköplagen rätt att reklamera en vara i upp till 3 år efter att du mottagit den, förutsatt att felet var ursprungligt. Om varan har ett fel och du reklamerar inom skälig tid, har du rätt att i första hand få varan reparerad eller utbytt. Om detta inte är möjligt, eller om det inte sker inom rimlig tid, kan du i vissa fall ha rätt att få pengarna tillbaka eller en prisreduktion.
Ett fel kan till exempel vara ett tillverkningsfel eller en felaktig produktbeskrivning. Normalt slitage eller skador som du själv orsakat räknas inte som fel. Om du anser att varan är felaktig, ber vi dig beskriva problemet så detaljerat som möjligt.
Om reklamationen är godkänd, ersätter vi dina skäliga fraktkostnader. Kom ihåg att alltid skicka varan i lämpligt emballage och spara kvitto på frakt samt eventuellt spårningsnummer.
Observera att vid beställning av större mängder av samma metervara kan det vara nödvändigt att leverera metervaran i delade klipp. Vi rekommenderar att du tvättar metervaran innan användning på grund av krympning och eventuell överskottsfärg.
Du måste reklamera inom ”skälig tid” efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader från det att felet upptäcktes, anses reklamationen alltid vara gjord i rätt tid.
5. Information om klagomål och tvistlösning
Om du som konsument vill framföra klagomål på en vara eller tjänst köpt hos oss, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som är en opartisk och kostnadsfri nämnd som prövar konsumenttvister.
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm www.arn.se
För att kunna klaga till ARN ska varan eller tjänsten du vill klaga på ha kostat minst 500 kronor.
EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning (ODR) kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är bosatt i ett annat EU-land. Klagomål lämnas här: http://ec.europa.eu/odr. Vid lämnande av klagomål ska du ange vår e-postadress info@tygerochtextil.se.
6. Standardångerblankett (Denna blankett fylls i och skickas endast tillbaka om ångerrätten utnyttjas)
Till:
Tyger & Textil
Oktobervej 51C,
8210 Aarhus V,
Danmark.
info@tygerochtextil.se
Jag meddelar härmed att jag önskar utnyttja ångerrätten i samband med mitt köpeavtal för följande varor/tjänster:
Beställd den: _______________________________ Mottagen den: _______________________________
Konsumentens namn: ______________________________________________________________________
Konsumentens adress: ___________________________________________________________________
Konsumentens underskrift: _________________________________________ Datum: _________________ (endast om blankettens innehåll meddelas i pappersform)
Handelsvillkoren är senast uppdaterade den 18/02/2024.