Drag Queen DIY: Claire Coutures guide till en unik drag-klänning i rosa Paljettyg

Bonjour mina damer och herrar.
Jag är den fantastiska drag queen, Claire Couture, och har fått äran att få lov till och skriva ett blogginlägg här på G&M.
Jag älskar att sy och har varit vid en symaskin sedan jag kunde sitta själv, där jag oftast tittade på när min mor sydde byxor, tröjor, nallar mm. Nu är jag mer för att göra sällskapsklänningar och kostymer, men inte utbildad i något som helst inom detta yrke!
Jag hade en lilla fotosession där jag behövde en klänning i rosa. Jag har nästan alla färger i garderoben, förutom rosa. Så symaskinen och jag var tvungna att sätta igång :)
Materialanvändning:
- 6 meter rosa paljetter
- 1 meter svart jersey (jag hade något liggande i mitt lager)
- Matchande tråd
- Tråd i en kontrastfärg
- Tygsax
- Köksax
- Synål
- Symaskin
- Linjal
- Mönsterpapper
-
Snittmönster:
Klänning: Vouge Patterns V1520
Var uppmärksam på att detta mönster endast finns på engelska eller tyska, så det är en fördel att behärska ett eller båda språken.
De flesta begrepp som jag inte förstod har de beskrivit utförligt i bilder, och själva bildillustrationerna hjälper också mycket, men man måste kunna eller kunna översätta några engelska termer.
Kom ihåg att du själv kan göra ändringar i längden, för de är markerade så fint i mönstret, där du ska klippa om du ska förlänga eller förkorta den. MEN KOM IHÅG! förlänger/förkortar du ett stycke, ska du förlänga/förkorta alla stycken och inte göra som jag och bara förlänga yttertyget…. Därför har jag skrivit 1 m. svart jersey, eftersom det faktiskt var det jag slutade med att använda.
Tyget:
Oj, vad jag var spänd på att få mitt paket med det rosa tyg. Anledningen till att jag var extra spänd var för att jag inte kunde se hur genomskinligt tyget var. När paketet äntligen kom är jag övertygad om att det kom ett skrik från mig, som bara hundar kan höra.
Tyget är så fint, och paljetterna var den perfekta storleken, för när man ska stå på en scen med starkt ljus. Inte nog med det, det fanns också en bra mängd stretch (det är verkligen en drag queens bästa vän) som gör att klänningen sitter som klistrad på min kropp och visar alla mina (o)naturliga kurvor.
Jag förväntade mig att tyget skulle vara ganska tungt eftersom det var många paljetter på det, men tvärtom blev jag överraskad över hur lätt det faktiskt var. Genomskinligheten var jag inte så orolig för nu när det är en kostym och jag är drag queen som också gärna får visa lite hud, så det gjorde mig ingenting. Men min plan från början var att den skulle ha svart jersey-foder.
Klipp av mönster och förlängning:
Så det första steget känner de flesta hemmasömmerskor till. Klipp ut mönstret. Skillnaden mellan exempelvis Tyg&Stil mönster och detta Vogue är att den nedre delen av varje klänningspanel ska ha ett extra mönster påtejpat.
När alla mönster är klippta och samlade, börjar det lite mer nervpirrande arbetet. Jag ska förlänga mitt mönster 10 cm i midjan. Och ska man då göra det, om man är en biologisk kvinna? NEJ, inte nödvändigtvis.
Jag måste göra det eftersom min överkropp är 10 cm längre än modellen för mönstret. Men om du till exempel tycker att midjan sitter för lågt, skulle jag definitivt experimentera med att göra den kortare. Det är viktigt att du gör ett prov av något billigt tyg, så att du inte förstör mönstret i onödan. Samtidigt förlängde jag 10 cm i botten av klänningen (jag är ungefär 2 meter lång i drag).
Metoden för att förlänga 10 cm i midjan är ganska enkel. Jag klipper där klipplinjen är (den är markerad på mönstret), därefter klipper jag en remsa mönsterpapper på 12 cm (1 cm överlapp på varje sida) och tappar det bak på mönstret, och TADAAA. Dock var jag tydligen enormt trött och glömde att göra det för foderdelarna, så klänningen kom till slut att se extremt skrynklig ut.
Sömnad av klänningen:
För att börja med gick jag in på G-M och läste blogginlägget om att sy i paljetter, så gör dig själv den tjänsten och kolla in det här
Till skillnad från vad jag trodde från början var klänningen enormt lätt att sy. Jag började med att rynka ena sidosömmen och lite av ärmhålet. Efteråt var det faktiskt en dans på rosor, tills min hjärna började använda något extra som inte var beskrivet. Horsehairbraid eller tyllnät. Jag sydde fast det i botten av klänningen, men insåg att jag gillade det. Normalt syr jag med vanliga stygn, men av någon anledning har jag sytt med en mycket tät zigzag. Den enda lösningen jag hittade var att klippa av de 7 cm horsehairbraid och sedan sy det för hand efteråt. Men då började klänningen se mer skrynklig ut i botten, och det gillade jag ärligt talat inte. Så jag var tvungen att fatta ett beslut... Jag klippte bort det svarta så att det bara täckte min soffakudde-rumpa, vilket jag idag är så glad över att jag gjorde! För att precis definiera klänningens plisseringar, sydde jag med nål och tråd några enstaka stygn, som såg till att de höll sig där jag ville ha dem. Klänningen blev fållad med 1 cm söm, och jag var redo att ta bilder. Efteråt har jag lagt till 7 cm, eftersom jag ska använda klänningen i en show där jag behöver ha lite högre klackar på.
Det var en resa, men en häftig sådan. Och med den erfarenhet jag har nu, kommer jag nog att göra en klänning till med något av det fantastiska tyg från G&M.
Möt Claire Couture
Lämna en kommentar